Voisikohan joku auttaa?

Muuttoapu_kuva

Muutama viikko sitten HR-vastaavamme Amanda kirjoitti blogiimme siitä, kuinka yksi työpaikkamme arvoista on inhimillisyys ja haluamme yrityksenä olla inhimillisten työpaikkojen edelläkävijä. Mutta meille tilaajavastuulaisille on myös tärkeää olla inhimillisiä toisiamme kohtaan jokapäiväisessä työarjessa. Olla ihmisiä toisillemme, silloin kuin joku tarvitsee apua työhön liittyvissä asioissa tai työn ulkopuolella.

Muuttoapua ja lainatavaroita

Mahtavia esimerkkejä työasioiden ulkopuolella annetusta jeesistä löytyy runsaasti. Esimerkiksi kesälomien jälkeen moni työntekijämme huomasi verenpaineensa nousseen ja tarvitsi väliaikaisesti verenpainemittaria lainaan tehdäkseen terkkarin määräämän verenpaineen seurannan. Kenenkään ei onneksi tarvinnut lähteä verenpainemittarikaupoille, vaan nopeasti löytyi useampikin mittari lainaan. Ja milloin työntekijöiden kesken on lainattu iskuporakonetta, milloin laitettu vanhat tavarat kiertoon työkavereille.

Eikä auttaminen tietenkään rajoitu vain tavaroiden lainaamiseen. Toimistomme ei sijaitse ihan millään paraatipaikalla parhaiden julkisten kulkuyhteyksien ääressä*, joten useasti autoilla liikkuvat työkaverit heittävät meitä autottomia lähimmälle juna-asemalle tai jopa melkein kotiovelle saakka. Pari viikkoa sitten yksi työntekijämme muutti, ja muuttolaatikoiden kantoapuna oli työkaveri, jonka kanssa kämppä ilmeisesti myös jynssättiin luovutuskuntoon.

”Ja jokainen, joka apua saa, sitä joskus haluu myös antaa”

Tietenkin apua saa myös työasioissa. Meillä on vallalla kulttuuri, jossa on suotavaa kysyä ja pyytää apua ihan keneltä tahansa työkaverilta. Hierarkia tai tittelit eivät itseohjautuvassa organisaatiossa tule tielle. Apua pyytäessään ei tarvitse ajatella astuvansa jonkun varpaille ohittamalla jonkun komentoketjussa tai vaivaansa turhanpäiväisellä asialla Hyvin Tärkeää Henkilöä.

Apua työkavereille annetaan mielellään, myös pyytämättä. Ja niin kuin elämässä yleensä, sitä ihmistä, joka auttaa muita mielellään ja hymyssä suin, auttaa myös itse mielellään sopivan tilaisuuden sattuessa. Ja Pave Maijasen sanoin: ”Jokainen, joka apua saa, sitä joskus haluu myös antaa”. Vastavuoroisuus on auttamisessa tärkeää, sillä ei kukaan jaksa loputtomasti olla se osapuoli, joka aina vain auttaa, mutta ei koskaan saa mitään itselleen.

Mutta mitä tekemistä tällä kaikella on työn kanssa?

Kun työpaikallaan voi aidosti ja kaikissa tilanteissa luottaa muiden apuun, pystyy olemaan rohkea ja kokeilemaan siipiään asioiden parissa, joita ei välttämättä vielä ihan täydellisesti osaa. Voi myös luottaa siihen, että tulipa elämässä vastaan millaisia aikoja tahansa, saa työpaikalla tukea hankalasta elämäntilanteesta yli pääsemiseen. Ja siihen, että jos omasta kaapista ei satu löytymään verenpainemittaria tai iskuporakonetta, niin joltakin työkaverilta varmasti löytyy, eikä aina tarvitse ostaa tavaroita turhan pantiksi omaan kaappiin pölyttymään.

Kaiken kaikkiaan, työkavereiden jeesaaminen lisää osaltaan yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden tunteita, ja parantaa niin työhyvinvointia kuin ylipäätään työpaikan yleistä fiilistä. Mites teidän työpaikalla jeesataan työkavereita?

Kun saa apua, niin on tärkeää myös muistaa kiittää. Lue Ellin kirjoituksesta, kuinka meillä kiitetään työkavereita* Suunnittelemme muuttoa, joten myös julkiset kulkuyhteydet parantuvat! 

Tuulan kirjoitus jatkaa postaussarjaa, jossa kerromme yrityskulttuuristamme ja matkastamme itseohjautuvana organisaationa. Voit tilata blogipostauksemme sähköpostiisi ja pysyt näin ajan tasalla matkamme kulusta.


Tuula Alanen

Tuula Alanen

Tuula on viestinnän ja tapahtumajärjestämisen moniosaaja, joka suomen kielen maisterina taitaa myös pilkkujen tehokkaan viilaamisen. Tuula on tuonut mukanaan Tilaajavastuulle kasan uusia ideoita ja ihastuttavan naurun.

Katso kaikki hänen kirjoituksensa