Usein kysyttyä Valvojasta

 Usein kysyttyjä kysymyksiä Valvojasta.jpgSaamme asiakkailtamme säännöllisesti kysymyksiä palveluistamme. Olemme aiemmin blogissamme vastanneet kysymyksiin Luotettava Kumppani -palvelusta sekä Valttikortista. Tässä postauksessa käymme läpi asiakkailtamme tulleita kysymykset Valvoja-palvelusta, joka on tilaajan väline tilaajavastuutietojen seurantaan.

Mitä hyötyä yritykselleni on Valvoja-palvelusta?

Valvoja noutaa ja arkistoi Luotettava Kumppani -raportit puolestasi sekä:

  • Tarkastaa raportit ja ilmoittaa sähköpostitse, jos tiedoissa on puutteita.
  • Auttaa säästämään yrityksesi hallintokustannuksissa.
  • Vähentää aikaa vieviä toimistorutiineja ja selvittelytöitä.
  • Päivittää tilaajavastuutiedot automaattisesti ja on käytettävissä kellon ympäri.
  • Arkistoi raportit vähintään lain edellyttämän ajan. Raportit voi tarvittaessa tallentaa omalle koneelle tai tulostaa palvelusta.

Minkä Valvoja-tason valitsen?

Valvoja-palvelun taso määräytyy toimittajien lukumäärän mukaan. Eri palvelutasot hintoineen löydät hinnastosta.

Onko Valvoja-palvelun käyttäjämäärää rajattu?

Käyttäjämäärää ei ole rajattu millään Valvoja-tasolla.

Miten lopetan yksittäisen yrityksen seurannan?

Valitse haluttu kohde ja sen jälkeen yritys, jonka seurannan haluat lopettaa. Valitse avautuvasta ikkunasta "Lopeta seuranta". Palvelu pyytää vielä vahvistamaan, että haluat lopettaa yrityksen seurannan.

Miten poistan yksittäisen yrityksen kohteesta?

Kun olet lopettanut yrityksen seurannan, voit poistaa yrityksen kohteesta valitsemalla halutun yrityksen ja avautuvasta ikkunasta kohdan "Poista yritys". Palvelu pyytää vielä vahvistamaan, että haluat poistaa yrityksen ja yrityksen kaikki seurantajakson aikana tallennetut raportit. Huomaathan, että tilaajavastuulaki edellyttää raporttien arkistoimista myös sopimuksen päättymisen jälkeen.

Miksi Valvoja lähettää minulle viestin ”kohteen päättymispäivä ohitettu”?

Jos kohteen asetettu päättymispäivä ohitetaan, muistuttaa palvelu siitä sähköpostitse. Jos kohteen seuranta ei ole enää ajankohtaista, sinun tulee käydä sulkemassa kohde. Jos haluat jatkaa kohteen seurantaa, käy siirtämässä seurannan päättymispäivämäärää haluamaasi ajankohtaan.

Voit sulkea kohteen tai siirtää sen päättymispäivämäärää valitsemalla haluttu kohde ja ”Muokkaa kohteen tietoja”. Oletko saanut jonkun toisen sähköpostiviestin Valvojasta? Laura on kirjoittanut Valvojasta lähtevistä viesteistä täällä.

Voiko valvontaa tehdä takautuvasti?

Valvontaa ei voi aloittaa eikä automaattista valvontaa voi tehdä takautuvasti, sillä Valvoja-palvelu arkistoi raportit seurannan aloittamisesta lähtien. Lisää siis sopimuskumppanisi valvontaan jo ennen sopimuksen tekemistä. Muistathan, että tilaajavastuulain mukaan tilaajavastuutiedot on selvitettävä ennen sopimuksen tekemistä, joten älä jätä tätä viime tinkaan!

Miten saan näkyviin yrityksen raporttihistorian?

Painamalla yrityksen nimen oikealla puolella olevaa tilastatusta, jonka jälkeen yrityksen raporttihistoria on nähtävissä avautuvassa ponnahdusikkunassa.

Voinko lisätä ulkomaalaisia yrityksiä seurantaan Valvoja-palvelussa?

Toistaiseksi valvontaan on mahdollista lisätä ainoastaan yrityksiä, joilla on suomalainen y-tunnus. Valvojassa yhdistelmäraportit esitetään suomalaisen y-tunnuksen alla.

Miksi kaikkien yritysten raportteja ei löydy palvelusta?

Jos yritys ei ole liittynyt Luotettavaksi Kumppaniksi, ei yrityksen tilaajavastuutietoja voi hakea sähköisesti. Tästä kertoo ”puuttuu”-symboli yrityksen tilan kohdalla Valvojassa. Voit itse suositella toimittajillesi liittymistä Luotettava Kumppani -palveluun.

Suosittelemiseen on useita eri vaihtoehtoja:

  • Voit lähettää liittymiskutsut yksitellen. Klikkaa Valvojassa yrityksen kohdalla olevaa ”puuttuu”-painiketta ja valitse avautuvasta ikkunasta ”Lähetä kutsu” -välilehti. Muokkaa tarvittaessa viestiä, täytä sähköpostitiedot ja lähetä.
  • Jos toimittajia on useita ja haluat lähettää heille personoidun viestin, ota yhteyttä meihin, niin sovitaan suosittelun yksityiskohdista. Voit ottaa yhteyttä osoitteeseen valvoja@tilaajavastuu.fi

Lue lisää suosittelusta


Ella Slunga

Ella Slunga

Ella on moniosaaja, joka on tehnyt Tilaajavastuulla sekä asiakaspalvelu- että markkinointitöitä. Hän tuntee palvelumme läpikotaisin, ja jakaa teksteissään hyödyllisiä vinkkejä asiakkaillemme.

Katso kaikki hänen kirjoituksensa