Usein kysytyt kysymykset Valttikortista

Usein_kysyttya_Valttikorteista.jpg

Miksi työmaalla pitää käyttää Valttikorttia?

Työturvallisuuslain mukaan jokaisen rakennustyömaalla työskentelevän on käytettävä työmaalla liikkuessaan kuvallista henkilötunnistetta. Henkilötunnisteesta on käytävä lisäksi ilmi myös esimerkiksi työntekijän veronumero ja työnantaja. Valttikortti täyttää tämän lain asettaman ehdot.

Työmaan päätoteuttaja voi velvoittaa työmaillaan työskenteleviltä henkilöiltä juuri tietynlaisen henkilötunnisteen käyttöä. Syynä tässä on tyypillisesti tunnisteiden sähköiset tiedot ja yhteensopivuus työmaalla käytettävien kulunvalvontajärjestelmien kanssa.

Miten saan väliaikaisen kortin käyttööni?

Valttikortin tilaaja saa jokaisen tilauksen jälkeen sähköpostiinsa PDF-kopiot tilaamistaan korteista. Kopiot toimitetaan zip-tiedostona.

Jos sähköposti ei löydä perille tai se on jo poistettu, löytyvät tilatut väliaikaiset kortit Ilmoita-palvelun Seuraa tehtyjä tilauksia -välilehdeltä. Tilaukset väliaikaisine kortteineen löytyvät välilehdeltä vuoden ajan tilauksen tekemisestä.

Väliaikaiset kortit on tarkoitettu työmaalla käytettäväksi, kunnes lopullinen painettu kortti saapuu postissa – ota siis oikea kortti käyttöön heti sen saavuttua!

Miksi vain osa tilaamistani korteista on tullut perille?

Tilatut Valttikortit lähetetään erillisissä kirjekuorissa. Osa kirjekuorista voi joutua postin käsittelyssä erilleen muista ja saapua vastaanottajan osoitteeseen päivän tai pari myöhemmin. Tarkkaile postiasi siis vielä muutama päivä ensimmäisen kortin saapumisen jälkeen!

Miksi Valttikorttini ei tullut lainkaan perille?

Käy ensin tarkastamassa tilauksesi tilanne Ilmoita-palvelun Seuraa tehtyjä tilauksia -välilehdeltä. Välilehdeltä näet, missä vaiheessa tilauksesi menee. Hylätty-tilassa olevia tilauksia ei toimiteta lainkaan – näiden korttien kohdalla laadunvalvontamme on todennut, että yksi tai useampi korteilla olevista kuvista ovat sellaisia, että henkilön kuvasta tunnistaminen työmaalla on liian hankalaa. Lue Mikon blogipostauksesta vinkit onnistuneiden kuvien ottamiseen, ja tee tilaus uudelleen tunnistamisen kannalta paremmilla kuvilla.

Jos tilaus on tilausseurannan mukaan lähetetty, tarkista tilauksen tiedoista tilausosoitteesi sekä sähköpostiosoitteesi – jos tilaus on syystä tai toisesta palautunut toimistollemme, saat meiltä kyselyn siitä, mihin osoitteeseen kortti voitaisiin toimittaa. Jos viestejä tai virheellisiä osoitteita ei näy, ota rohkeasti yhteyttä asiakaspalveluumme.

Valttikorttini ei toimi, mitä teen?

Tee ensimmäisenä pikatesti: Laita älypuhelimesi NFC-lukija päälle ja aseta kortti puhelimeen kiinni. Jos puhelin reagoi korttiin (yleensä piippaamalla), on kortti siruineen kunnossa.

Ongelma kortin lukemisessa voi olla kiinni työmaalla käytettävästä kulunvalvontalaitteesta ja siihen syötetyistä tiedoista. Laitevalmistajan asiakastuki osaa auttaa selvittämään tilannetta, saat heihin yhteyden ainakin rakennustyömaan päätoteuttajan kautta. Jos puhelin ei reagoi korttiin, saattaa kortin sirussa olla vikaa. Lähetä silloin kortti meille tarkastettavaksi – liitä kortin oheen saatekirje, jossa on yhteystietosi ja lyhyt kuvaus ongelmasta. Otamme sinuun yhteyttä, kun korttisi on tutkittu. Löydät yhteystietomme täältä.

Myönnämme Valttikortille kolmen kuukauden takuun tilauspäivästä alkaen. Jos huomaat kortissa Tilaajavastuun aiheuttaman vian takuuajan päätyttyä, hyvitämme kortin. Muissa tapauksissa korttia ei takuuajan päätyttyä hyvitetä. Muistathan kuitenkin kohdella Valttikorttiasi hellästi!

Mitä hyötyä Valttikortista on?

Valttikortti auttaa sekä työntekijää ja hänen työnantajaansa sekä rakennustyömaan päätoteuttajaan noudattamaan lain asettamia vaatimuksia: työntekijä ja työantaja saavat Valttikortilla täytettyä veronumerolain vaatimukset, päätoteuttaja taas saa niiden avulla helposti kerättyä rakennusalan tiedonantovelvollisuuden täyttämiseksi tarvitsemansa tiedot.

Valttikorttia käyttämällä saat lisäksi vähennettyä korttirallia. Lisäämällä pätevyystietosi ja käymiesi koulutusten tiedot Taitorekisteriin, ovat kaikki tiedot luettavissa suoraan Valttikortiltasi. Myös suorittamasi ePerehdytys näkyy suoraan Valttikorttisi tiedoista.


Elli Välisaari

Elli Välisaari

Asiakaspalvelutaustainen Elli keskittyy palveluidemme käytettävyyden kehittämiseen. Blogissamme Elli tasapainottelee palveluiden, asiakaskokemuksen ja lakisäädösten kolmijalkaisella jakkaralla.

Katso kaikki hänen kirjoituksensa