21.11.2018

Työn iloa itselle ja muille – työssä innostuminen kannattaa

 

Tiedät varmasti sen tunteen, kun lempibändisi ilmoittaa tulevansa kotikaupunkiisi keikalle, ystäväsi kertoo hyviä uutisia tai huomaat itse keksineesi ratkaisun johonkin pidempään vaivanneeseen ongelmaan? Tapahtuu innostuminen. Ajatus kirkastuu, koko olemus valpastuu ja lähdet eteenpäin täynnä toimintaa. Joskus tekee myös mieli konkreettisesti nostaa kädet ilmaan, hyppiä tasajalkaa ja kiljua onnesta. Innostuminen on helppoa arkielämässä, kun saat tehdä juuri sitä, mikä eniten kiinnostaa. Mutta entä töissä? Kuuluuko työstään innostua, saako töissä ylipäätään innostua?

Lue lisää
14.11.2018

Olemme itseohjautuvia, mutta mitä se meille merkitsee?

Meillä Tilaajavastuulla on noudatettu itseohjautuvuutta jo jonkin aikaa. Kuten varmasti kaikissa itseohjautuvassa organisaatiossa, on myös meillä ollut organisaatiomuutoksen ja itseohjautuvuuden suhteen kasvukipumme. Koska jokaisen ihmisen itseohjautuvuus on erilaista, päätimme kysyä tilaajavastuulaisilta, mitä itseohjautuvuus meille tarkoittaa.

Lue lisää
07.11.2018

Remonttiapua ystävälle ja 100 muuta hyvää tekoa

Hyvät teot palkitaan. Kun laitat hyvän kiertämään, se palkitsee myös sinut. Pienetkin teot saavat positiivisuuden kehän pyörimään. Kun huomaat, kuinka toinen ilahtuu, täyttää positiivinen fiilis samalla oman mielesi. Meillä Tilaajavastuulla autetaan työkavereita niin töissä kuin vapaa-ajalla. Autetaan työasioissa tai mennään jeesaamaan muutossa.

Lue lisää
24.10.2018

Itseohjautuva yrityskulttuuri kannustaa itsensä haastamiseen

Aloitin Tilaajavastuulla sisäisessä käytössä olevien sovellusten ohjelmistokehittäjänä alkuvuonna 2013. Jos joku olisi silloin ennustanut, että reilut viisi vuotta myöhemmin tutussa ja turvallisessa työnurkkauksessa napit korvilla koodaamisen sijasta reissaisin ympäri Suomea tapaamassa vieraita ihmisiä, en olisi uskonut sanaakaan. Mitä ihmettä tässä välissä on tapahtunut?

Lue lisää
10.10.2018

Voisikohan joku auttaa?

Muutama viikko sitten HR-vastaavamme Amanda kirjoitti blogiimme siitä, kuinka yksi työpaikkamme arvoista on inhimillisyys ja haluamme yrityksenä olla inhimillisten työpaikkojen edelläkävijä. Mutta meille tilaajavastuulaisille on myös tärkeää olla inhimillisiä toisiamme kohtaan jokapäiväisessä työarjessa. Olla ihmisiä toisillemme, silloin kuin joku tarvitsee apua työhön liittyvissä asioissa tai työn ulkopuolella.

Lue lisää
26.09.2018

Kunnioitusta kunnes toisin todistetaan – kaiken perustana peruskunnioitus

Yksi Tilaajavastuun arvoista on kunnioitus. Usein ajatellaan, että kunnioitus on kahden kauppa: kunnioitusta ei saa, jos sitä ei ole itse ensin ansainnut. Meillä Tilaajavastuulla kunnioitusta ajatellaan lähtökohtaisesti kuitenkin hieman eri näkökulmasta. Meillä jokainen työntekijä nauttii ensimmäisestä työpäivästään lähtien sisäänrakennettua peruskunnioitusta, jonka päälle jokainen meistä voi alkaa rakentaa kokemaansa ansaittua kunnioitusta omilla teoillaan. Kunnioitusta ei meillä siis tarvitse ansaita aivan tyhjästä.

Lue lisää
12.09.2018

Haluamme olla inhimillisten työpaikkojen edelläkävijä

Yksi Tilaajavastuun arvoista on inhimillisyys. Meillä se todella näkyy arjessa, sillä meillä jokainen saa tulla töihin omana itsenään. Ei tarvitse jättää kotiminää kotiin ja työpaikalle saapuessa vaihtaa työminän rooliin. Vapautuu valtavasti energiaa, kun saa olla töissä juuri sellainen kuin on.

Lue lisää
22.08.2018

Hups, projekti meni mönkään. Mitäs nyt?

Projektin hallintaan pätee vähän sama idea kuin takavuosien rattijuoppouden vastaiseen Jos otat, et aja -kampanjaan. Projektin kohdalla se menee näin: jos aloitat, niin lopetat. Projektin tärkeimpiin tunnusmerkkeihin kuuluvat vaiheet ovat aloitus, toteutus ja lopetus. Kun pakettiin lisätään vielä projektin laajuuden huomioon ottava suunnittelu, ollaan jo pitkällä. Oma projekti on tietenkin se tärkein ja paras: ”Tämän meidän prokkiksen tuotos pelastaa ihmiskunnan.” Projektin valmistumisen jälkeen on maailmassa rauha ja kaikilla hyvä tahto. Mutta mitä jos niin ei käykään?

Lue lisää
08.08.2018

Onnistunut sisäinen viestintä on itseohjautuvan organisaation perusta

Tuskin mistään maailman kolkasta löytyy nykypäivänä organisaatiota, jossa ajateltaisiin, ettei sisäinen viestintä olisi tärkeää. Mutta aivan erityisesti sisäisen viestinnän tai organisaatioviestinnän rooli korostuu itseohjautuvassa organisaatiossa.

Kun yrityksellä ei ole johtoryhmää eikä esimiehiä, kuka vastaa siitä, että tieto tärkeistä asioista kulkee läpi koko organisaation? Kuka tekee sisäisen tiedotteen uudesta palvelusta, kuka uudistuneesta toimintatavasta? Kuka pitää tiimin jäsenet ja muut tiimit ajan tasalla projektin edistymisestä tai budjetissa pysymisestä?

Lue lisää
20.06.2018

Antti-Eemeli kasvoi harjoittelijasta API-asiantuntijaksi

Antti-Eemeli Mäkinen on pitkänlinjan tilaajavastuulainen. Tilaajavastuulla hän on työskennellyt vuodesta 2007 lähtien. Aluksi harjoittelijana, sen jälkeen erinäisissä myynnin ja asiakaspalvelun tehtävissä ja lopulta nykyisissä tehtävässään. Tällä hetkellä Antti-Eemeli vastaa Tilaajavastuulla integraatioista ja partnereista. Tilaajavastuulla hän on omakohtaisesti saanut olla todistamassa, miten pienestä startup-yrityksestä on kasvanut 11 vuoden aikana kiinteistö- ja rakennusalan digitalisaatiota intohimoisesti kehittävä yritys. Sitä hän pitääkin oman uransa opettavaisimpana kokemuksena.

Lue lisää

Pysy aina ajan tasalla ja tilaa kirjoitukset sähköpostiisi

Suosituimmat kirjoitukset

Viimeisimmät kirjoitukset