17.01.2018

Vad innebär beställaransvarslagen?

Har du stött på beställaransvarslagen i något sammanhang, men inte känt till vad lagen innebär i praktiken? Tilaajavastuus Pålitlig Partner -tjänst underlättar skötseln av skyldigheterna i fråga om beställaransvarslagen, men vilka är skyldigheterna och vem gäller de? Här får du en kort genomgång:

Lue lisää
12.01.2018

9 + 1 syytä olla Luotettava Kumppani

Luotettava Kumppanuus kuulostaa hyvältä. Se kertoo yrityksesi olevan luottamuksen arvoinen ja hyvä kumppani. Mutta mitä hyötyä siitä on yrittäjälle? Tässä kymmenen vinkkiä, miten voit hyötyä Luotettava Kumppani -jäsenyydestä yritystoiminnassasi.

Lue lisää
11.12.2017

Pålitlig Partner - vad är det?

Enligt beställaransvarslagen bör beställaren kontrollera att dess leverantör uppfyller sina lagstadgade skyldigheter. Leverantören ska i sin tur förse beställaren med de uppgifter och utredningar som lagen kräver. Ett alternativ för detta är att leverantören själv hämtar och förser varje beställare med de lagstadgade dokumenten skiljt för sig. Det andra alternativet är att använda Tilaajavastuus Pålitlig Partner-tjänst som hämtar och automatiskt uppdaterar alla de uppgifter som krävs i lagen om beställaransvar. Om du vill att ditt företags uppgifter är elektroniska och lättillgängliga för din beställare, är Pålitlig Partner-tjänsten för dig.

Lue lisää
21.02.2017

Missiona työterveyshuoltotietojen tiedonvaihdon automatisointi

Tilaajavastuulaki uudistui 1.9.2015, ja uudistuksen myötä tieto työterveyshuollon järjestämisestä tuli selvitettäväksi tiedoksi. Noin puoli vuotta ennen lakimuutoksen voimaan astumista istuimme porukalla alas pohtimaan, olisiko työterveyshuoltotietoja mahdollista saada vahvistettua jotenkin muuten kuin asiakkailtamme kysymällä. Tilaajavastuulain mukaan selvitettävien tietojen tulee olla alle 3 kuukautta vanhoja, joten jotteivät tiedot pääsisi vanhenemaan, meidän tulisi pyytää vahvistus asiakkailtamme noin kahden kuukauden välein. Tämä tietäisi asiakkaillemme kuutta uutta sähköpostikyselyä vuosittain – ja me haluamme palvelun olevan mahdollisimman vaivaton. Näimme tässä suuren ristiriidan.

Lue lisää
15.02.2017

Tilaajavastuun alkeet

Aloitin tammikuun alusta työt Suomen Tilaajavastuulla. Vaikka yrityksen tarjoamat palvelut vaikuttivat ensisilmäyksellä humanistin silmään monimutkaisilta, hyppäsin silti rohkeasti tilaajavastuulakiin liittyvien palvelujen syövereihin. Pari ensimmäistä viikkoa säntäilinkin sitten palaverista ja neukkarista toiseen ymmärtämättä ympärilläni puhuttavasta omituisesta tilaajavastuujargonista juuri mitään. Välillä tuntui, etten tulisi ikinä ymmärtämään mistä näissä palveluissa oikein on kysymys ja kuinka ne toimivat. Tunne on varmasti tuttu myös monelle muulle, joka yrittää ymmärtää tilaajavastuulakia ja siihen liittyviä palveluja. Pikkuhiljaa tilaajavastuulain ja siihen liittyvien palvelujen sisältö alkoi kuitenkin valjeta minullekin. Tässä keskeisimmät oivallukseni pähkinänkuoressa:

Lue lisää
07.02.2017

Jätä aikaa oikeille töille

Yrittäjän arkeen kuuluu monesti paljon byrokratiaa, ja paperitöiden hoitamiseen tuhraantuu tunti jos toinenkin. Vuonna 2007 voimaan astuneen tilaajavastuulain avulla mahdollistetaan reilu kilpailu ja vähennetään harmaata taloutta. Laki saattaa kuitenkin myös aiheuttaa lisää hallinnollista työtä yrittäjille. Voisiko sitä jotenkin helpottaa?

Lue lisää
24.01.2017

Miksi kannattaa olla Luotettava Kumppani?

Tilaajasi tai yhteistyökumppanisi on saattanut suositella yrityksellesi Luotettavaksi Kumppaniksi liittymistä. Olet ehkä miettinyt, miksi ihmeessä sinun kannattaisi liittyä ja onko palvelusta edes hyötyä yrityksellesi. No, onko Luotettava Kumppani -palveluun kuulumisesta sitten hyötyä yritykselle? Kysyimme asiaa Luotettavilta Kumppaneilta itseltään. Tässä joitakin tavallisimpia kyselyn kautta saamiamme kommentteja:

Lue lisää
11.10.2016

Näin rekisteröidyt työmaalle

Kun toimit rakennustyömaalla, tilaajasi tai työmaan päätoteuttaja saattaa hyvinkin toimittaa sinulle Työmaa-avaimen ja pyytää rekisteröitymään työmaalle Veronumero-palvelussa. Mitä tämä rekisteröityminen tarkoittaa, miten se tehdään ja ketä se hyödyttää?

Lue lisää
06.09.2016

Nyt tarvitaan taitoja eikä keräilykortteja

Kauppalehden verkkosivuilla torstaina 1.9.2016 julkaistu yrittäjän parahdus: ”tukahdumme kortteihin”. Esille nostettiin hyvä esimerkki siitä, mitä yhä kasvava velvollisuuksien taakka on tuonut tulleessaan. Suomen Rakennevahvistuksen toimitusjohtaja Tero Saarinen nosti esiin tärkeän asian. Parahdus Bernerille osoittaa miten tärkeää tietojen sähköistäminen ja avoin saatavuus on. Mikä parasta, me voimme myös päästä eroon kaikista muovikorteista.

Lue lisää
28.06.2016

Miksi tilaajani pyytää ilmoittamaan työntekijätiedot?

Löikö tilaajasi sinulle työmaa-avaimen kouraan ja käski rekisteröityä palveluun? Ai mihin palveluun ja missä? Ohjattiinko sinut veronumero.fi -sivulle, mutta et tiedä, mitä siellä pitäisi tehdä? Ei hätää! Kun olet lukenut tämän kirjoituksen, homma sujuu kuin tanssi ja sinulla on yksi huoli vähemmän!

Lue lisää

Pysy aina ajan tasalla ja tilaa kirjoitukset sähköpostiisi

Suosituimmat kirjoitukset

Viimeisimmät kirjoitukset