Mistä arvomme syntyvät?

mistä_arvot_syntyvät

Rohkeus, kunnioitus ja inhimillisyys ovat Tilaajavastuun arvot. Filosofiakirjassamme lukee: ”Jotta pääsemme kohti unelmaamme, tarvitsemme rohkeutta tehdä päätöksiä, inhimillisen työyhteisön ja kunnioitusta toisiamme kohtaan. Näistä syntyy luottamus toistemme välille, joka on meidän kaiken tekemisemme ydin.” Luottamus, joka näkyy meillä kaikessa tekemisessämme ja palveluissamme, joita kehitämme ja rakennamme.

Rohkeus on minulle henkilökohtaisesti arvoistamme tärkein. Rohkeus ei ole mahdollista, jos pohjalla ei ole luottamusta siihen, että elämä kantaa ja turvaverkko kyllä koppaa minut, jos hyppään liian pitkälle. Rohkeutta ilmentää meillä tapa, jolla lähdemme uusiin juttuihin mukaan. Läheskään aina speksit eivät ole selvillä tai tiekartta valmiiksi piirrettynä, mutta tienraivaaminenhan vaatii usein hieman rohkeutta!

Vaatii myös rohkeutta puhaltaa pilliin ja nostaa lippu, kun joku menee pieleen. Työyhteisön vahvuuden yksi tärkeimmistä mittareista on mielestäni se tapa, jolla se käsittelee vaikeita asioita, etenkin silloin luottamus on korvaamaton kumppani rohkeudelle.

Kysyin läheiseltä kollegalta äskettäin, mikä on hänelle tärkein yrityksemme arvo. Hän vastasi epäröimättä inhimillisyyden. Itse hän toimii aina inhimillisesti, ja voin luottaa siihen, että hän kohtaa kollegan aina tämän arvon kautta. Hän on yksi niistä, jotka muistavat merkkipäivät ja lasten syntymät, huomioi tsemppiviesteillä sairastupalaisia ja on levittänyt tätä tapaa koko organisaatioon. Hän ei tee sitä vain työn puolesta vaan tästä sisimmäisestä arvostaan käsin.

Kunnioitus liittyy kokonaiseen ihmisyyteen ja erilaisuuden hyväksymiseen. Asioista ei aina olla samaa mieltä, eikä kaikesta päästä yhteisymmärrykseen. Kunnioitus kollegan ammattitaitoa, ajankäyttöä ja kokonaista ihmisyyttä kohtaan kantaa kuitenkin yli asiaerimielisyyksien.

Luottamus ja kunnioitus tukevat arjessa toisiaan kuin sisarukset: toinen on ilman toista vähän yksinään ja onneton. Yhdessä ne varmistavat, että toimintamme pohja on kunnossa ja vaikka ympärillä tuulee ja tuiskuaa, pysymme pystyssä.

Haluatko lukea enemmän arvoistamme? Kurkkaa siinä tapauksessa tänne!


Laura Widenäs

Laura Widenäs

Laura on asiakasjohtamisen asiantuntija, jonka tehtävänä on kehittää Tilaajavastuun toimintakulttuuria aidosti asiakaskeskeiseksi. Tätä kokemusta hän jakaa myös asiakkaillemme blogikirjoituksissaan.

Katso kaikki hänen kirjoituksensa