Läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta Tilaajavastuun GDPR-leimalla

Tilaajavastuu-GDPR – merkki luotettavuudesta

Valtaosa suomalaisyrityksistä valmistautuu parhaillaan kiireisesti EU:n uuden yleisen tietosuoja-asetuksen vaatimuksiin, ja esimerkiksi tietotekniikan alan yritykset ovat kiireisesti uusimassa omia asiakassopimuksiaan vastaamaan asetuksen vaatimuksia ennen toukokuun loppua. Tätä sopimusrumbaa helpottamaan tulivat alkukeväästä uudet sopimusehdot, joissa on pyritty huomioimaan tietosuoja-asetuksen edellyttämät muutokset it-alalla. Nämä uudistetut IT2018-ehdot helpottavat ohjelmistoyritysten valmistautumista EU:n tietosuoja-asetukseen.

Entistä ehompi partneriohjelma

Myös Tilaajavastuun partneriohjelma uudistettiin kokonaan. Näiden muutosten taustalla on halumme kehittää partneriohjelma vastamaan paremmin eri tyyppisten partnereiden tarpeita kiinteistö- ja rakennusalan alati digitalisoituvassa toimintaympäristössä, sekä tuoda enemmän esille alan luotettavuutta. Tietosuoja-asetuksen vaatimukset näkyvät etenkin KIRA-alalla, jossa käsitellään perinteisesti paljon henkilötietoja eri järjestelmissä. Tämän takia haluamme olla omilla toimenpiteillämme varmistamassa yhdessä partnereidemme kanssa, että luotettavuus tietojärjestelmiin sekä tiedonvaihtoon alan eri toimijoiden välillä voidaan taata myös jatkossakin.

Me Tilaajavastuulla käsittelemme ja välittämme partnereidemme järjestelmiin muun muassa henkilötietoja tilaajavastuu-, työturvallisuus- ja verotusmenettelylakien velvoitteiden hoitamiseksi, jotta meidän yhteiset asiakkaamme voivat hoitaa näppärämmin ja luotettavammin omia lakisääteisiä velvoitteitaan. Kerättäviä ja välitettäviä henkilötietoja ovat muun muassa nimi, syntymäaika, veronumero, työnantaja, työsuhteen laatu, sähköposti, kaupparekisteriotteen vastuuhenkilötiedot sekä liiketoimintakieltorekisterin tiedot.

Pidämme huolta kauttamme kulkevista henkilötiedoista

Tilaajavastuun kautta kulkee vuosittain satojentuhansien ihmisten henkilötietoja. Olemme yhdessä partnereidemme kanssa luoneet uusia tapoja varmistaa, että Tilaajavastuulta haettua tietoa käytetään vain laissa ja sopimuksissa sallittuihin käyttötarkoituksiin.

Olemme luoneet uuden GDPR-selvityksen niille partnereillemme, jotka käyttävät Tilaajavastuun henkilötietoja sisältäviä rajapintoja omissa järjestelmissään. Selvityksessä haluamme yhdessä partnereiden kanssa todentaa heidän valmiutensa hoitaa asetuksen velvoitteet. Todistuksena velvoitteiden hoitamisesta partnerimme saavat tulevaisuudessa käyttöönsä markkinointiinsa Tilaajavastuu-GDPR-leiman. Leima kertoo esimerkiksi kulunvalvonnan järjestelmää etsivälle asiakkaalle sen, että partnerinjärjestelmässä Valttikortteja voidaan käyttää työmailla luotettavasti työturvallisuus- ja verotusmenettelylakien velvoitteiden hoitamiseksi.

Partneriohjelmasta löydät tietoa verkkosivuiltamme. Tilaajavastuun GDPR-selvityksestä ja sekä meidän GDPR-leimamme saaneista partnereista voit ensi vaiheessa kysyä partneritiimiltämme viestittelemällä osoitteeseen partnerit@tilaajavastuu.fi. Kaikki GDPR-leiman saaneet järjestelmät tullaan tulevaisuudessa näyttämään myös verkkosivujemme partneriosiossa.


Antti-Eemeli Mäkinen

Antti-Eemeli Mäkinen

Antti on pitkän linjan tilaajavastuulainen, jolle on kertynyt laaja tietämys palveluistamme. Tällä hetkellä hän on keskittynyt erityisesti edistämään kiinteistö- ja rakennusalan digitalisaatiota sekä yhteistyötä partnereiden kanssa.

Katso kaikki hänen kirjoituksensa