Kaikki, mitä olet halunnut tietää Valvojasta

kaikki_valvoja_palvelusta

Valvoja-palvelumme nimi on yhtä ytimekäs kuin sen idea: valvoa tilaajavastuutietoja automaattisesti. Joskus yksinkertaisten asioiden taustalla on suuri määrä tietoa, ja siksi kokosimme tähän kattavaan pakettiin kaiken olennaisen Valvojasta ja sen taustalla olevasta tilaajavastuulaista. Ota mukava asento ja uppoudu palvelun saloihin!

Tilaajavastuulaki velvoittaa tilaajaa selvittämään toimittajan tilaajavastuutiedot

Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä, tuttavallisemmin tilaajavastuulaki, astui voimaan vuonna 2007. Laki edellyttää, että työn tilaaja selvittää ennen sopimuksen tekoa toimittajan hoitaneen lakisääteiset velvoitteensa.

Tietojen tarkastamista varten tarvitset:

  • Selvitykset ennakonperintärekisteriin, työnantajarekisteriin ja arvonlisävelvollisten rekisteriin kuulumisesta.
  • Kaupparekisteriotteen.
  • Selvityksen verovelasta.
  • Selvitykset työntekijöiden eläkevakuutuksesta ja eläkemaksujen maksamisesta.
  • Selvityksen työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista.
  • Selvityksen työterveyshuollosta.
  • Rakennusalalla myös selvityksen lakisääteisestä tapaturmavakuutuksesta.

Tilaajavastuulain soveltaminen astuu näyttämölle siinä vaiheessa, kun alihankintasopimuksen veroton arvo ylittää 9 000 euroa tai jos vuokratyö kestää yli 10 päivää. Lakia sovelletaan kaikilla toimialoilla ja sen noudattamista valvoo Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Jos tilaaja on laiminlyönyt selvitysvelvollisuutensa, siitä voidaan määrätä laiminlyöntimaksu. Vakavissa laiminlyönneissä maksu ei ole mikään karkkiraha, vaan se voi kohota jopa 65 700 euroon.

Valvoja on tilaajan oikea käsi

Yllä lueteltu tilaajavastuutietojen litania on tarkastettava ennen sopimuksen tekoa, ja selvitysten pitää olla tuoreita: yli kolme kuukautta vanhat dokumentit eivät kelpaa. Selvitykset on säilytettävä vähintään kaksi vuotta sopimuksen päättymisen jälkeen. Pitkissä sopimussuhteissa tiedot on tarkastettava vuosittain.

Helpottaaksemme salapoliisintöitä keksimme kaksi asiaa:

  1. yrityksen tilaajavastuutiedot sähköistävän Luotettavan Kumppanin sekä
  2. tilaajavastuutietojen seurannan automatisoivan Valvojan.

Koska Luotettava Kumppani -raportti sisältää kaikki tilaajavastuutiedot, se kuittaa yksinään kokonaisen tilaajavastuuselvityksen. Valvoja puolestaan vahtii seurantaan asetettujen Luotettavien Kumppaneiden tilaajavastuutietoja automaattisesti. Valvojaa käyttävän tilaajan ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin varmistaa palvelusta toimittajan tilaajavastuutietojen tila ja klikata yritys seurantaan.

Luotettavia Kumppaneita on jo yli 56 000, mikä tarkoittaa yli 56 000 tarjolla olevaa sähköistä tilaajavastuuraporttia. Jos sopimuskumppanisi ei vielä ole Luotettava Kumppani, Valvoja tarjoaa helpon mahdollisuuden suositella jäsenyyttä, jotta sähköinen seuranta onnistuisi.

Valvoja ilmoittaa itsestään vain, jos jokin on pielessä

Kun olet asettanut yrityksen seurantaan Valvojassa, voit keskittyä rentoutumiseen, muihin töihisi tai muuhun mieluisaan aktiviteettiin. Valvoja pitää puolestasi huolen seurattavien yritysten tietojen päivittämisestä ja arkistoinnista.

Jos tietoihin tulee muutoksia, joihin sinun on reagoitava, Valvoja lähettää tästä sähköpostitse ilmoituksen. Tällaisia muutoksia ovat valvonta-ajan päättyminen tai sopimuskumppanin raportin tilan lipsahtaminen Selvitettävää-tilaan. Tila voi johtua esimerkiksi verovelasta, ja tarkan erittelyn tilaajavastuutietojen tilasta näet palvelusta löytyvältä yksityiskohtaiselta raportilta. Luotettava Kumppani -raportin tulkinnasta voit lukea lisää täältä.

Sähköinen palvelu säästää aikaa ja muistaa silloinkin, kun sinä et 

Jos haalit tilaajavastuuselvityksiä käsin, sinulta saattaa kulua jopa 45 minuuttia yhden selvityksen tekemiseen. Sähköinen tilaajavastuuselvitys on muutaman klikkauksen päässä, ja hoituu parissa minuutissa.

Lain mukaan tilaajavastuuselvitykset on arkistoitava vähintään kahdeksi vuodeksi sopimuksen päättymisen jälkeen. Arvaat varmaan, että sähköinen arkisto on näppärämpi ja turvallisempi kuin hyllyissä pyörivät mapit. Kymmenen hyvää syytä käyttää Valvojaa löydätkin täältä!

Luottoluokitustiedot rikastavat tilaajavastuutietoja ja tehostavat riskienhallintaa

Entistä parempi Valvoja ei ole enää pelkästään tilaajavastuutietojen aarreaitta. Vaikka tilaajavastuutiedoista, kuten verovelkatiedoista, saakin osviittaa sopimuskumppanin luotettavuudesta, olemme rikastaneet tietoja myös Bisnoden Rating-mallin mukaisilla luottoluokitustiedoilla. Rating kertoo yrityksen maksukäyttäytymisestä pitkällä aikavälillä. Tilaajavastuutietoihin yhdistettyinä Rating-tiedot ovat verraton apu hankintapäätöksiä tehdessä ja riskejä arvioitaessa.

Valvoja-palvelusta saat myös Luotettava Kumppani -raportit. Niiltä löydät tilaajavastuutietojen lisäksi hyödyllisiä lisätietoja, kuten tiedot vastuuvakuutuksesta, potilasvakuutuksesta, RALA-pätevyydestä, liikenneluvista ja taksiluvista. Jos yrityksellä on Suomen Vahvimmat -sertifikaatti tai Bisnoden Rating -logo, nekin löytyvät raportilta.

Maksuton kokeilu helpottaa käyttöönottoa

Kukaan ei halua ostaa sikaa säkissä, ja tämä koskee myös sähköisiä palveluita. Siksi tarjoamme mahdollisuuden kokeilla Valvojaa kuukauden maksutta. Palvelun käyttöönotto on helppoa, ja voit aktivoida sen itse käyttöösi yritystilin kautta. Saat ilmaisen kokeilujakson aikana hyödyllisiä vinkkejä, jotka helpottavat käyttöönottoa. Samalla pääset rauhassa tutustumaan palvelun ominaisuuksiin.

Erilaiset palvelutasot yrityksen tarpeisiin

Se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle – siksi Valvojasta on viisi erilaista palvelutasoa. Näin jokainen yritys voi valita omalle alihankkijamäärälleen soveltuvan palvelutason eikä joudu maksamaan omiin tarpeisiinsa ylimitoitettua vuosimaksua. Palvelutasolta toiselle vaihtaminen on myös yksinkertaista, ja onnistuu joko palvelun käyttöliittymässä tai olemalla meihin yhteydessä. Kurkkaa palvelun hinnastoon.

Asiakaspalvelu ja käyttöohjeet auttavat

Vaikka Valvoja on idealtaan yksinkertainen palvelu, välillä kysymyksiä voi herätä. Siksi olemme panostaneet asiakastukeen, jotta saisit vastauksen kysymyksiisi helposti. Kotimainen asiakaspalvelumme palvelee arkipäivisin chatissa, sähköpostitse ja puhelimitse. Nopeimman vastauksen saat verkkosivujemme chat-palvelusta. Asiakaspalvelun yhteystiedot löydät täältä ja vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin täältä. Kattavaa käyttöohjetta voit kurkkia täällä.

Aktivoi Valvoja käyttöösi, 1 kk maksutta!

 


Saila Marttila

Saila Marttila

Saila on suomen kielen maisteri ja ilopilleri, joka kirjoittaa vierailevana kirjoittajana blogissamme palveluistamme ja ajankohtaisista asioista. Saila työskenteli Tilaajavastuulla vuosina 2015-2017.

Katso kaikki hänen kirjoituksensa