Joululoma – mikä ihana tilaisuus palautumiseen

jouluna on hyvä rentoutua

Nyky-yhteiskunnassa jatkuva kiire on uusi normaali, ja se kuormittaa monia. Kuinka hallita omaa aikaa niin, että myös palautumiselle jää aikaa? Nykyisin monilla on aikaa palautua vain yöllä nukkuessa ja usein sekin jää alle seitsemän tunnin. Se ei riitä, varsinkaan, jos elämässä on paljon kuormittavia tekijöitä, kuten stressaava työ, pienet lapset tai iäkkäät vanhemmat, jotka tarvitsevat apua arjessa. Monilla illat kuluvat usein arkikiireiden pyörityksessä. Lasten nukkumaanmenon jälkeen moni tekee vielä töitä, vaikka palautumisen kannalta se ei todellakaan ole järkevää. Palautumiselle ei siis yksinkertaisesti jää aikaa.

Vietä lomapäivät itsellesi mieleisellä tavalla

Pitkän ja pimeän syksyn jälkeen on ihanaa pysähtyä hetkeksi – joulu antaa tähän loistavan mahdollisuuden. Kannattaa tehdä asioita, joista saa voimaa. Tavata sukulaisia ja ystäviä, lukea kirjoja, käydä leffassa tai vaan löhöillä kokopäivä yöpuvussa. Joulusta voi nauttia myös ilman stressiä. Moni kuitenkin stressaa jouluvalmisteluista ja lahjahankinnoista. Tämänkin voisi hoitaa itselle armollisemmalla tavalla, mutta ymmärrän, että toisille joulu ei tule ilman tiettyjä perinteitä ja tapoja. Viimeistään siinä vaiheessa, kun joulupuuhat on saatu valmiiksi, on aika rentoutua ja palautua. 

Tilaajavastuulla joulun välipäivät vapaillaan hyvällä omallatunnolla

Meillä Tilaajavastuulla kannustetaan kaikkia pitämään extravapaata jouluna, jotta voi nauttia läheisten seurasta, ja mikä tärkeintä levätä ja palautua. Miten me tämän sitten käytännössä toteutamme? Meillä annetaan ylimääräisiä vapaapäiviä, joita joulun aikana saa käyttää. Tänäkin vuonna meillä kaikilla on kolme ylimääräistä palkallista vapaapäivää, joiden avulla saamme järjestettyä jouluvapaat. On siis mahdollista viettää vapaata hyvällä omallatunnolla.

Miten jatkaa palautumista myös joulun jälkeen?

Kun jouluna on saanut palautumisen alkuun, kannattaisi uudenvuoden lupausta miettiessä pohtia omaa palautumista ja hyvinvointia myös loman jälkeen. Voisiko uudenvuoden lupaus olla omasta palautumisesta huolehtiminen? Jokainen on viimekädessä vastuussa omasta hyvinvoinnistaan ja sen eteen on tehtävä töitä. Haastankin kaikki keskittymään seuraaviin kolmeen asiaan, jotka auttavat palautumisessa ja stressin vähentämisessä:

  • Riittävä ja laadukas uni.
  • Jotain, mistä saa voimaa (kirjat, ystävien tapaaminen, musiikki).
  • Riittävästi liikuntaa.

Jos systemaattisesti päättää muuttaa omia tapojaan, löytää tilaa myös palautumiselle. Lentokoneen turvaohjeissakin käsketään laittamaan happinaamari ensiksi itselle ja sitten vasta auttamaan muita. Tämä vertauskuva päätee myös monilla muilla elämän osa-alueilla. Kun olet itse levännyt ja energinen jaksat auttaa myös muita jaolet parempi vanhempi, parempi puoliso, parempi kollega ja parempi ystävä.

Oikein rentouttavaa joulua ja energistä vuotta 2019!


Amanda Ojanen

Amanda Ojanen

HR:stä vastaava Amanda välittää jokaisesta tilaajavastuulaisesta aidosti. Hän tekee väsymättä töitä kollegoidensa hyvinvoinnin ja paremman yrityskulttuurin puolesta.

Katso kaikki hänen kirjoituksensa