Ilmainen markkinointi - 12 vinkkiä onnistumiseen!

markkinointivinkit_tilaajavastuu.jpg

Markkinoinnista tulee usein ensimmäisenä mieleen kallis mainoskampanja. Onneksi mainostilan ostaminen ei ole ainoa keino yrityksen tunnettuuden nostamiseksi. Tässä on muutamia helppoja ja halpoja vinkkejä yrityksesi markkinointiin!

  1. Mieti, mitä tarjoat ja kenelle. Mitä kohderyhmäsi jäsen tekee vapaa-ajallaan? Jos myyt luontaistuotteita, sinun kannattaa mm. seurata tähän erikoistuneita blogeja ja hyödyntää nämä kanavat markkinoinnissasi.

  2. Mitä ikinä myytkin, muista että sinun kannattaa aina etsiä uusia yhteistyökumppaneita Kukapa voisi promotoida tuotettasi tai palveluasi paremmin?

  3. Kun saat hyvää palautetta asiakkaaltasi, pyydä aina lupa hyödyntää palaute markkinoinnissasi. Hyödynnä asiakaspalautteet verkkosivuillasi, mainoskirjeissäsi, mainoksissasi tai vaikkapa alennuskupongeissa!

  4. Liity mukaan Kauppakamariin, Fonectaan, Suomen Yrittäjiin, paikallisjärjestöihin jne. Kuulostaako liialliselta? Älä aliarvioi verkostoitumisen voimaa. Jos etsimääsi järjestöä ei vielä ole, perusta sellainen ja kutsu muut mukaan.

  5. Varmista, että yritykselläsi on aina tilaajavastuulain velvoitteet hoidettuna. Tiedämme kaikki, että yrittäjän elämässä sattuu ja tapahtuu. Siksi laskuja ei ole aina mahdollista maksaa ajallaan. Tilaajavastuulain kannalta on tärkeää, että solmit ongelmatilanteissa maksusuunnitelman esimerkiksi verottajan kanssa. Toimita tilaajallesi aina ajan tasalla oleva tilaajavastuuraportti. Vielä näppärämmin asia hoituu, kun ilmoitat tilaajallesi, että yrityksesi tilaajavastuutiedot ovat ilmaiseksi haettavissa Tilaajavastuun verkkosivuilta.

  6. Jos toimit korjausrakentamisessa, anna käyntikorttisi kaikille tyytyväisille asiakkaillesi. Anna vaikkapa useampi kortti! Tyytyväinen asiakas jakaa korttisi mielellään eteenpäin omille ystävilleen, jos tietää heidän etsivän luotettavaa rakennusfirmaa.

  7. Säilytä asiakasdatasi huolella ja hyödynnä sitä säännöllisesti. Lähetä vanhoille asiakkaillesi personoitu viesti ja kysy heidän tyytyväisyydestään. Muista myös kysyä, jos heillä on suunnitteilla uutta urakkaa tai muita asioita, joihin voit tarjota palveluitasi.

  8. Tarkkaile, mitä kilpailijasi tekevät. Onko teillä yhtenevä hinnoittelu? Hyödynnättekö samoja markkinointikanavia? Mitä sellaista kilpailijasi tarjonnasta puuttuu, jota sinun yrityksesi voisi tarjota?

  9. Sopivatko tuotteesi eteenpäin jaettaviksi? Anna ne siinä tapauksessa vaikkapa kampaamoille, jotta ne voivat jakaa tuotteitasi asiakkailleen esimerkiksi alennuskupongin kera. Muista lisätä alennuskuponkiin maininta kampaamosta. Näin voit seurata, miten kampanja onnistui, ja myös palkita auttajasi.

  10. Jos tarjoat konsultointipalveluja, voit julkaista kirjan tai vinkkioppaan. Näin asiantuntija-asemasi kasvaa.

  11. Jos tilausten määrä on laskussa ja mietit hintojen laskemista, tarkasta ensin kilpailijasi hinnoittelu. Yleensä ongelma ei ole liian korkea hinta. Jos asiakkaat kokevat palvelun liian kalliina, he mainitsevat usein hinta-laatusuhteen. Yleensä mietimme ostaessamme, vastaako tuotteen arvo siitä pyydettyä hintaa. Niin kauan, kun varmistut siitä, että tuottesi tai palvelusi arvo on niiden hintaa korkeampi, olet etulyöntiasemassa.

  12. Keskity palveluidesi tai tuotteesi hyötyihin ja hyvään asiakaspalveluun. Markkinoilla on aina toimijoita, jotka pystyvät tarjoamaan vastaavan palvelun halvemmalla. Nosta hinnan sijasta kilpailuetuasi: voit aina tarjota kilpailijaasi parempaa asiakaspalvelua tai vaikkapa tuotteen paremman saatavuuden.

Haluatko lisää markkinointivinkkejä? Lue siinä tapauksessa 5+1 markkinointivinkkiä Luotettavalle Kumppanille -blogitekstimme.

 Lataa Luotettavan Kumppanin markkinointiopas!

 


Yvonne Edfelt

Yvonne Edfelt

Yvonne on brändinhallinnan ja markkinoinnin ammattilainen, joka on työskennellyt Tilaajavastuulla vuodesta 2011. Yvonne on oikea tehopakkaus, joka jakaa Tilaajavastuun blogissa tietouttaan mm. markkinoinnista.

Katso kaikki hänen kirjoituksensa