Tarjoustyöskentely tehokkaaksi – 5 vinkkiä selkeän tarjouksen luomiseen

Duuers_viisi_vinkkia_tilaajavastuu_partneri

Oletko koskaan tuskaillut tarjousten tekemisen kanssa ja miettinyt, millaisessa formaatissa ne kannattaa tehdä? Et ole yksin – partnerimme Duuersin tekemän tutkimuksen mukaan useimmat rakennusalan yritykset käyttävät jopa 30 tuntia kuukaudessa tarjousten tekemiseen, ja silti vain yksi kymmenestä tarjouksesta hyväksytään. Toisin sanoen arvokasta aikaa tuhlataan runsaasti tarjousten tekemiseen. Tutkimuksessa selvisi myös, että isoissa urakoissa alihankinta ja lisätyö tuottavat suuren määrän tarjouspyyntöjä ja tarjouksia, joiden laadussa, vertailtavuudessa ja läpimenoprosentissa on huomattavasti parantamisen varaa. 

Koska tiedämme, että moni yritys tuskailee tämän asian kanssa, päätimme lyödä viisaat päämme yhteen Duuersin kanssa ja koota teille näppärät vinkit siitä, miten voit luoda tarjouksen potentiaaliselle asiakkaallesi helposti ja vaivattomasti. Kirjoituksen lopussa pääset lataamaan kirjoituksen vinkit itsellesi.

 

5 vinkkiä selkeän tarjouksen luomiseen

Aloita avaamalla tekstitiedosto ja seuraa sen jälkeen viittä alla kuvattua vaihetta. Duuers tarjoaa myös maksuttoman mallidokumentin, jota voit hyödyntää tarjouksia tehdessäsi.

 

Vaihe 1: perustiedot

Aloita lisäämällä tarjouksen alkuun seuraavat tiedot:

  • Vasempaan yläkulmaan asiakkaan tiedot
  • Oikeaan yläkulmaan kontaktin yhteystiedot
  • Oikeaan yläkulmaan tarjouksen yksilöivän tunniste ja otsikoksi ”TARJOUS”.
  • Päivämäärä, tarjouksen sopimusnumero, tarjouksen voimassaolopäivämäärä tai -aika.
  • Yrityksesi tiedot ensin ja potentiaalinen asiakkaasi yksilöivät tiedot sen jälkeen.

 

Vaihe 2: ehdot

Seuraava askel on lisätä tarjouksen ehdot dokumenttiin. Alla näet yksinkertaisen esimerkin, miten esimerkiksi majoituspalvelun reunaehdot on kerrottu:

”Tarjous majoituspalveluista. Majoitukseen on kirjauduttava sisään ennen klo 12.00.”

 

Vaihe 3: sisältö

Seuraavana vuorossa on luettelo palveluista ja tuotteista, jotka tarjoat potentiaaliselle asiakkaalle. Suosittelemme listaamaan kaikki palvelut tarkasti ja yksityiskohtaisesti, sillä tällä tavalla autat mahdollisia asiakastasi ostopäätöksen teossa ja vältytte ikäviltä väärinkäsityksiltä myös myöhemmässä vaiheessa. Muista yksilöidä myös mahdolliset työtunnit, palvelun tai tuotteen hinta ja arvonlisäveroprosentti.

Luo taulukko ja listaa siihen:

  • Tarjoamasi palvelut
  • määrä
  • yksikkö tai esimerkiksi työtunnit
  • hinta
  • arvonlisäveroprosentti
  • arvonlisävero euroina sekä
  • kokonaissummat.

Mitä selkeämmin kuvailet ja esität tarjoamasi palvelut, sitä parempi!

VINKKI: Ota käyttöön Duuersin ilmainen tarjouspohja, jossa kaaviot ovat valmiina.

 

Vaihe 4: hintatiedot

Mainitse selkeästi tarjouksen koko summa:

  • Taulukon kokonaissumma (ilman arvonlisäveroa).
  • Arvonlisäveron kokonaissumma.
  • Tarjouksen kokonaissumma.

Vinkki: Summat voi korostaa kursivoinnilla tai lihavoinnilla. Voit käyttää alleviivausta, mutta muistathan, että alleviivaus on yleensä merkki linkistä. 

 

Vaihe 5: tarjouksen lähettäminen

Tallenna tarjous ja lähetä se asiakkaallesi. Tarjouksen lähettämisen jälkeen kannattaa muistaa, että kilpailu on kovaa ja aktiivinen vuorovaikutus asiakkaasi kanssa auttaa pitämään tarjouksen asiakkaasi mielessä, jolloin ostopäätöksen tekeminen helpottuu.

Voit tehdä kaiken tämän myös helpommin Duuersin tarjouspalvelun avulla. Se on helppokäyttöinen online-työkalu, joka on suunniteltu nimenomaan tarjousten luomiseen ja lähettämiseen. Palvelu on nopea ja helppo käyttää, ja saat kokeilla palvelun käyttöä ilmaiseksi 14 päivää.

Tutustu lisää, ja kokeile Duuers ilmaiseksi

Lataa tästä kirjoituksen vinkit itsellesi

 

Tekstin on kirjoittanut Paula Viinamäki, Duuers

Duuers on luonut osana KiraDigi-kokeiluhanketta pilottiasiakkaiden haastattelujen pohjalta työkalun, joka helpottaa ja nopeuttaa pienten yritysten tarjoustyötä.


Vieraskynä

Vieraskynä

Vieraskynässä ääneen pääsevät Tilaajavastuun parnerit sekä muut sidosryhmämme.

Katso kaikki hänen kirjoituksensa