Yrityskulttuurin muutoksessa ei ole oikoteitä onneen

yrityskulttuurin muutoksessa ei ole oikotieta onneen

Kun hieman yli vuosi sitten astelin työhaastatteluun Tilaajavastuun toimistolle, kävi hyvin nopeasti selväksi, että täällä on aivan omanlaisensa yrityskulttuuri. Olin hakuvaiheessa ollut hieman epäileväinen Tilaajavastuun virastomaisen kuivasta ulkokuoresta ja omasta sopivuudestani siihen. Kaikki ennakko-oletukset ja epäilyt karisivat jo ensimmäisessä haastattelussa, ja heti ensikohtaamisesta lähtien olin varma, että tämä on juuri minulle sopiva työpaikka. Ai miksikö? No minäpä kerron:

Syy siihen, että solahdin niin sujuvasti Tilaajavastuun arkeen ja työyhteisöön, johtuu mielestäni ennen kaikkea täällä vallitsevasta avoimesta ilmapiiristä ja siitä tunteesta, että työntekijöistä ja heidän hyvinvoinnistaan välitetään aidosti. Tilaajavastuulla halutaan olla inhimillisten työpaikkojen ja itseohjautuvien organisaatioiden edelläkävijä. Usein yritysten vastaavat kulttuurilupaukset ovat vain sanahelinää, joilla ei ole työntekijöiden arkeen mitään yhtymäkohtia. Tilaajavastuulla näin ei kuitenkaan ole, vaan yrityskulttuurista pidetään huolta, sitä tarkastellaan kriittisesti ja myös kehitetään aktiivisesti.

Kulttuuritiimi muutoksen voimana

Kulttuurimme kehittämistä varten on perustettu tiimi, joka pyrkii tarkastelemaan yrityskulttuuriamme kriittisesti ja korjaamaan pinnalle nousevia ongelmia ja kipukohtia. Samalla vanhojen tehottomien toimintatapojen tilalle etsitään uusia toimintatapoja. Tiimi kokoontuu säännöllisesti ja rakentaa muun muassa tukipilareja, joihin itseohjautuva toimintamme perustuu. Ilman yhteisiä tukipilareja itseohjautuvasta organisaatiosta tulee hutera korttitalo, jonka ensimmäinen kriisitilanne puhaltaa kasaan.

Ennen joulua pohdimme kulttuuritiimissä esimerkiksi päätöksentekoprosessimme toimivuutta ja teimme siihen hieman päivityksiä, joiden jälkeen toivomme prosessin pikkuhiljaa sulautuvan osaksi Tilaajavastuun arkea. Syvään juurtuneiden kulttuurikäytäntöjen muuttaminen ei aina toki ole helppoa, mutta sinnikkäällä ja johdonmukaisella työllä se on mahdollista. Kulttuurimuutos lähtee liikkeelle työntekijä kerrallaan, ja tässä kulttuuritiimiläiset pystyvät myös itse toimimaan esimerkkinä.

Mitä sinulle kuuluu?

Tärkeä osa yrityskulttuurin kehittämistä on, että uskaltaa kysyä, mitä työyhteisölle kuuluu. Meillä kulttuuria kehitetäänkin myös erilaisten kyselytutkimusten pohjalta. Olemme jo useana vuonna osallistuneet Great Place to Work® -tutkimukseen, josta saatujen tulosten pohjalta pyrimme tarttumaan esille nouseviin teemoihin. GPTW®-kyselyn yhteydessä tehtävä kulttuurikäytäntöjen kuvaus Culture Audit© on hyvä kulttuurin tarkastelun työkalu, eikä vain tutkimuksen tekijöille, vaan myös yritykselle itselleen. Kun yrityksen käytäntöjä joutuu kirjoittamaan auki muiden luettavaksi, niitä tulee samalla myös pohtineeksi kriittisin silmin: Toimitaanko meillä oikeasti näin? Toimiiko tämä käytäntö? Pitäisikö meillä kenties toimia toisin?

Keväällä 2017 toteutimme Leidenschaftin kanssa henkilöstöllemme Siqni®-kyselyn, jossa kartoitettiin henkilökuntamme merkityksellisimmiksi kokemia asioita ja niiden toteutumista käytännössä. Vastaukset antoivat hyödyllistä tietoa myös tukipilariemme kehittämiseen. Pinnalle nousi esimerkiksi työntekijöidemme kehittyminen ja uralla eteneminen, ja pohdimme, kuinka voimme tukea entistäkin paremmin henkilökuntaamme tässä asiassa. Siqni®-kyselyn pohjalta päädyimme myös sanoittamaan uudestaan ja selkeämmin yrityksemme filosofian: mistä olemme tulleet, mihin olemme menossa ja mitä Tilaajavastuu haluaa yrityksenä olla?

Yrityskulttuurin kehittäminen on arvokasta työtä

Yrityksen kulttuurityö ei ole helppoa eikä nopeaa, eikä oikoteitä onneen ole olemassa. Kulttuurityöhön käytetyn ajan tehokkuus on myös helppoa kyseenalaistaa nykypäivänä, kun joka ikisen työminuutin tulisi olla optimoitu maksimaaliseen tuottavuuteen. Me Tilaajavastuulla uskomme, että hyvinvoivat ja tyytyväiset työntekijät, jotka saavat työskennellä itseohjautuvasti avoimessa ja inhimillisessä ilmapiirissä, ovat yrityksemme tärkein voimavara ja tuottavuuden lähde. Niinpä yrityskulttuurimme kehittämiseen käytetty aika on itseasiassa tehokkainta mahdollista tuottavuuden maksimointia.

Tuulan kirjoitus jatkaa postaussarjaa, jossa kerromme yrityskulttuuristamme ja polustamme kohti itseohjautuvaa organisaatiota. Voit tilata blogipostauksemme sähköpostiisi ja pysyt näin ajan tasalla matkamme kulusta.


Tuula Hannola

Tuula Hannola

Tuula on viestinnän ja tapahtumajärjestämisen moniosaaja, joka suomen kielen maisterina taitaa myös pilkkujen tehokkaan viilaamisen. Tuula on tuonut mukanaan Tilaajavastuulle kasan uusia ideoita ja ihastuttavan naurun.

Katso kaikki hänen kirjoituksensa