31.01.2018

Yrityskulttuurin muutoksessa ei ole oikoteitä onneen

Kun hieman yli vuosi sitten astelin työhaastatteluun Tilaajavastuun toimistolle, kävi hyvin nopeasti selväksi, että täällä on aivan omanlaisensa yrityskulttuuri. Olin hakuvaiheessa ollut hieman epäileväinen Tilaajavastuun virastomaisen kuivasta ulkokuoresta ja omasta sopivuudestani siihen. Kaikki ennakko-oletukset ja epäilyt karisivat jo ensimmäisessä haastattelussa, ja heti ensikohtaamisesta lähtien olin varma, että tämä on juuri minulle sopiva työpaikka. Ai miksikö? No minäpä kerron:

Syy siihen, että solahdin niin sujuvasti Tilaajavastuun arkeen ja työyhteisöön, johtuu mielestäni ennen kaikkea täällä vallitsevasta avoimesta ilmapiiristä ja siitä tunteesta, että työntekijöistä ja heidän hyvinvoinnistaan välitetään aidosti. Tilaajavastuulla halutaan olla inhimillisten työpaikkojen ja itseohjautuvien organisaatioiden edelläkävijä. Usein yritysten vastaavat kulttuurilupaukset ovat vain sanahelinää, joilla ei ole työntekijöiden arkeen mitään yhtymäkohtia. Tilaajavastuulla näin ei kuitenkaan ole, vaan yrityskulttuurista pidetään huolta, sitä tarkastellaan kriittisesti ja myös kehitetään aktiivisesti.

Lue lisää
22.11.2017

Minkälaista itseohjautuvuutta? Holakratiaa vai mustaa magiaa?

Itseohjautuvuus on kaikkien huulilla. Siitä on tullut muotisana ja kohta jo hieman kulunutkin ilmaisu johtamiskeskustelussa. Johtamisesta siinä onkin kyse. Vapautamme valtavasti energiaa ja saamme aikaan uusia innovaatioita organisaation kaikilla tasoilla, kun kaikki pääsevät osalliseksi johtamista.

Tilaajavastuulla halusimme rakentaa uudenlaisen organisaation, joka perustuu luottamukseen ja antaa työntekijöille mahdollisuuden johtaa itse itseään. Kun selvitimme uusia tapoja toimia, törmäsimme nopeasti holakratia-käsitteeseen. IT-alan termein holakratia on ikään kuin organisaation käyttöjärjestelmä: se luo pohjan kaikelle toiminnalle. Sana on johdettu kreikan sanoista holos, kokonainen tai täysi, ja kratos, valta tai voima. Holakratia antaa työkaluja organisaation työnjaon, päätöksenteon ja kommunikaation käsittelyyn ja kehittämiseen.

Lue lisää
04.10.2017

Itsensä johtajaksi itseohjautuvassa organisaatiossa

Toimimme Tilaajavastuulla monessa asiassa eri tavalla kuin muualla. Liikumme nopeasti ja käännämme suuntaa ketterästi. Johtoajatuksenamme on luottamuksen ja läpinäkyvyyden lisääminen, ja pyrimme tähän esimerkiksi edistämällä digitalisaatiota. Digitalisaatio, uudet palvelut ja uudet toimintatavat tarkoittavat vanhojen toimintamallien hylkäämistä – miksi johtaisimme organisaatiota samoin kuin sata vuotta sitten, kun työn luonne on muuttunut valtavasti? Miksi johtaisimme organisaatiota hierakkisesti, kun emme työskentele staattisessa, muuttumattomassa ympäristössä? Miksi emme kokeilisi jotain uutta?

Ja niin me kokeilimme – kokeilunhaluisia kun olemme. (Tai hulluja, voisi joku väittää.)

Vuosi sitten siirryimme itseohjautuvaan organisaatiomaliin, jossa ideana on se, että jokainen on oman tonttinsa johtaja ja itsenäinen toimija. Purimme perinteiset organisaatiorakennelmat ja jakauduimme palvelutiimeihin. Aiemmissa blogipostauksissa olemmekin kirjoittaneet esimerkiksi siitä, miten esimiehelle ennen kuuluneet vastuut nykyään hoidetaan ja siitä, mitä itseohjautuvuus oikein on. Jatkan kollegoideni aloittamaa pohdintaa miettimällä, mitä itseohjautuvuus vaatii yksilöltä.

Lue lisää
20.09.2017

Itseohjautuvuus - mitä se on?

Meillä Tilaajavastuulla otettiin harppaus kohti itseohjautuvaa organisaatiota viime vuonna. Ajatus itseohjautuvuuden takana on yksinkertainen: itseohjautuvasti toimivassa organisaatiossa puretaan organisaatioiden perinteiset valtarakenteet ja annetaan työntekijöille enemmän valtaa mutta myös vastuuta. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta ei välttämättä ole sitä.

Itseohjautuvuudesta keskustellaan nykyään paljon. Moni yritys janoaa vinkkejä itseohjautuvan organisaation rakentamiseen, mutta oikotietä onneen ei tässä ole. Organisaatiorakenteen uudistaminen on pitkä prosessi, joka vaatii vuorovaikutusta, luottamusta ja epävarmuuden sietämistä, kun perinteiset rakenteet uudistuvat. Moni yritys on onnistunut itseohjautuvuudessa hyvin, mutta jokaisella itseohjautuvalla organisaatiolla on omat kompastuskivensä. Vaikka me olemme olleet itseohjautuvuuden polulla vuoden, meilläkin toimiston käytävillä olen usein kuullut kysymyksen siitä, mitä itseohjautuvuus oikein on. Siksi syksyn kick off -tilaisuudessamme käsittelimme itseohjautuvuutta Filosofian Akatemian Karoliina Jarenkon johdolla.

Lue lisää
20.06.2017

Lisää virtaa vapaaehtoistyöstä

Työelämään hektisyys ja siihen liittyvät haasteet koettelevat toisinaan jaksamisen rajoja. Siksi jokaisella on hyvä olla jokin asia, joka tuo jaksamista työn ja arjen haasteiden keskelle ja tarjoaa mahdollisuuden heittää ainakin hetkeksi työasiat sivuun mielen päältä. Tilaajavastuulla välitetään työntekijöistä, ollaan joustavia ja kannustetaan ihmisiä jaksamaan työssä erilaisin keinoin, kuten Amanda kirjoittikin aiemmin julkaistussa tekstissään. Työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista tuetaan joustavilla työajoilla ja etätyömahdollisuuksilla sekä sillä, että työaikaa saa käyttää myös oman jaksamisen tukemiseen: toiset saattavat käydä muutaman kerran viikossa työpäivän lomassa kuntosalilla, toiset ruokatauon päätteeksi kävelylenkillä – tehdä juuri sitä, mikä on itselle tärkeää. Itse olen päättänyt käyttää tämän ajan vapaaehtoistyöhön.

Lue lisää
16.06.2017

Digitalisaatio pelikenttää muuttamassa

Digitalisaatiosta on puhuttu viime aikoina paljon – välillä se tuntuu jopa tyhjältä muotisanalta. Kaikesta puheesta huolimatta se on tuonut mukanaan myös paljon konkreettista: uusia palveluita, uusia toimintatapoja ja uudenlaista yrityskulttuuria. Ensimmäinen työni niin sanotulla aikuisiällä oli myyjänä Radio Cityssä. Silloin tärkeimmät työkalut olivat lankapuhelin, faksi ja pihalle parkkeerattu vanha Opel Astra. Tulin joka aamu töihin ennen kahdeksaa ja soitin putkeen kaksi tuntia. Soittolistat olin valmistellut edellisenä iltapäivänä.

Työtapa oli siihen aikaan tehokas: päättäjät olivat aamulla työpisteellä ja heidät oli helppo tavoittaa silloin. Liidit oli pakko keksiä itse lukemalla Kauppalehteä ja katsomalla uutisia. Tarjoukset tehtiin tietokoneella mutta lähetettiin kuitenkin kirjekuoressa. Myyntipalavereita oli joka päivä kolmesta viiteen.

Lue lisää
19.04.2017

Kulttuuri syö strategian aamupalaksi, ja muita reseptejä

Organisaatiokulttuurin systemaattista kehittämistä perustellaan usein sitaatilla, jonka väitetään olevan Peter Druckerin suusta peräisin: ”yrityskulttuuri syö strategian aamupalaksi, lounaaksi ja päivälliseksi”. Jos kulttuuri napsii strategioita aamupalaksi, säännöt ja toimintaohjeet ovat sille vain suupaloja.  Kulttuurin cocktailkutsuilla henkilöstöohjeet ovat canapéita.

Onnistuessaan kulttuurimuutoksessa on valtava voima. Oikein kulturifioitu ohje on tukipilari, jonka päällä meidän on hyvä seistä ja jonka päälle on yhdessä turvallista rakentaa. Näillä pilareilla paalutamme savisen maan, joka alati muuttuva toimintaympäristömme on.

Lue lisää
07.04.2017

Oodi erilaisuudelle

Tilaajavastuulla elämänmeno on sanalla sanoen erilaista, kuten kollegani ovatkin jo kirjoittaneet blogissamme aiemmin. Erilaisuutta sallitaan sekä työtavoissa että ihmisissä, ja jokainen saa tulla töihin omana itsenään. Itseohjautuva organisaatiokulttuurimme on vähintäänkin ainutlaatuinen, sekä hyvässä että pahassa. Käyttäisin Tilaajavastuun toimistoelämästä diplomaattisesti kuvausta eloisa – kuten toimitusjohtajamme Lasse kirjoitti, jokainen päivä on erilainen ja vauhti on kova, mutta opettelemme kovasti tekemään asioita systemaattisemmin.

Lue lisää
31.03.2017

Esimies vai ei?


Tilaajavastuulla on viimeisen vuoden aikana otettu käyttöön organisaatiomalli, jossa ei ole keskijohtoa, esimiehiä eikä alaisia. On vain itseohjautuvia tiimejä, ja sitten niitä entisiä johtoryhmän jäseniä ja ”osastojen esimiehiä”. Itse lukeudun ainakin jossain määrin viimeksi mainittuihin, vaikka en virallisesti koskaan esimies ollutkaan.

Mutta mitä sitten olen, jos en ole johtaja, esimies tai alainen, enkä varsinaisesti minkään operatiivisen työnkään suorittaja? Tätä kysymystä olen pohtinut usein, erityisesti silloin, kun olen käytännössä kohdannut tilanteita, jotka perinteisessä organisaatiossa hoitaisi esimies. Tarvitaanko edelleen jonkinlaista esimiehen muotoa vai katoaako esimiehen rooli kokonaan?

Lue lisää
22.02.2017

Luottamus yrityskulttuurin peruskivenä

Teemme Tilaajavastuulla asioita hieman eri tavalla. Yrityskulttuurimme on yksi esimerkki eri tavalla tekemisestä: viime vuonna aloitimme matkan, jonka päämääränä on luoda itseohjautuva organisaatio. Itseohjautuvuudesta on kirjoitettu viime aikoina paljon, ja yhä useampi yritys on ottanut mallin omakseen. Itseohjautuvuuden periaattella toimivassa organisaatiossa puretaan organisaatioiden perinteiset valtarakenteet, ja työntekijät ja heidän muodostamansa tiimit johtavat itse itseään.

Lue lisää

Pysy aina ajan tasalla ja tilaa kirjoitukset sähköpostiisi

Suosituimmat kirjoitukset

Viimeisimmät kirjoitukset