« takaisin

Missiona työterveyshuoltotietojen tiedonvaihdon automatisointi

missio_työterveyshuoltotiedot.jpg

Tilaajavastuulaki uudistui 1.9.2015, ja uudistuksen myötä tieto työterveyshuollon järjestämisestä tuli selvitettäväksi tiedoksi. Noin puoli vuotta ennen lakimuutoksen voimaan astumista istuimme porukalla alas pohtimaan, olisiko työterveyshuoltotietoja mahdollista saada vahvistettua jotenkin muuten kuin asiakkailtamme kysymällä. Tilaajavastuulain mukaan selvitettävien tietojen tulee olla alle 3 kuukautta vanhoja, joten jotteivät tiedot pääsisi vanhenemaan, meidän tulisi pyytää vahvistus asiakkailtamme noin kahden kuukauden välein. Tämä tietäisi asiakkaillemme kuutta uutta sähköpostikyselyä vuosittain – ja me haluamme palvelun olevan mahdollisimman vaivaton. Näimme tässä suuren ristiriidan.

Mietimme, että tietojen saaminen suoraan työterveyshuollon tarjoajilta olisi hyvä ratkaisu kaikille kolmelle – Luotettaville Kumppaneille, työterveyshuollon palveluntarjoajille ja Tilaajavastuulle itselleen. Lakimuutoksen astuessa voimaan tilanne oli meille kaikille uusi, ja halusimme antaa työterveyshuollon palveluntarjoajille rauhan opetella toimimaan uuden lakivelvoitteen kanssa. Pölyn laskeuduttua kerroimme ideastamme Lääkäripalveluyritykset ry:lle, ja aloimme suunnitella mahdollisuutta tietojen saamiseksi sähköisesti.

Pilottihankkeemme kesti useita kuukausia, ja pohdimme tarkkaan, miten tietojen vaihto tulisi järjestää, jotta se olisi sekä Tilaajavastuulle että palveluntarjoajalle mahdollisimman helppoa. Pilottivaiheessa yhteistyökumppaneinamme olivat Suomen Terveystalo ja Mehiläinen. Mutkien, umpikujien ja hyvien löydösten jälkeen saimme tiedonvaihdon aloitettua syyskuussa 2016.

Pilottihankkeemme loppuvaiheessa mietimme myös, miten saisimme mukautettua tiedonvaihtoa vastaamaan eri palveluntarjoajien tarpeita. Avuksemme tulivat Kuninkaantien työterveys ja Promedi Oy, joiden kanssa aloitimme yhteistyön.

Alkuvuonna 2017 saamme siis neljältä työterveyshuollon palveluntarjoajalta suoraan tiedot heidän Luotettava Kumppani -asiakkaidensa työterveyshuollon järjestämisestä. Neuvotteluita muidenkin palveluntarjoajien kanssa on käynnissä.

Olemme tyytyväisiä, kun olemme saaneet taas hieman vähennettyä byrokratiaa ja työtä Luotettavilta Kumppaneilta ja samalla helpotettua työterveyshuollon palveluntarjoajien työtaakkaa.

Entä mikä tämän selvitysvelvollisuuden taustalla oleva tilaajavastuulaki oikein on? Voit kerrata sitä vaikka oheisen oppaan avulla:

Lataa tilaajavastuulaki pähkinänkuoressa -opas


Lue lisää aiheesta