Kaiken ytimessä on luottamus

kaiken_ytimessa_on_luottamus

Luotettavuus on päivittäin mukana Tilaajavastuun arjessa. Luotettavuus on meille niin tärkeä ja inhimillinen arvo, että jopa brändihierarkiamme ylimmällä tasolla oleva Luotettava Kumppani -palvelu kantaa sanaa nimessään. Mutta miksi meidän pitää olla yrityksenä luotettava?

Nykypäivänä luotettavuus on ensiarvoisen tärkeää. Disinformaation, laskuhuijareiden ja valeuutisten aikakaudella yksittäisen ihmisen on entistä hankalampi erottaa, mikä on totta ja mihin voi luottaa. Tästä syystä niin yksityisillä organisaatioilla kuin julkisilla toimijoilla on samaan aikaan sekä velvollisuus että mahdollisuus lunastaa oma paikkansa vastuullisena ja luotettavana toimijana.

Luotettavuus on kahden kauppa

Sanakirjan määritelmän mukaan luotettavuus tarkoittaa sitä, että olemme luottamuksen arvoisia ja suoriudumme työstämme hyvin. Luotettavuus vaatii kuitenkin aina vastaparikseen luottamusta, sillä se ansaitaan aina jonkun toisen kokemuksen kautta. Luotamme päivittäin itseemme, ystäviimme ja ympärillämme oleviin ihmisiin, mutta samalla myös organisaatioihin ja yhteiskunnallisiin toimijoihin.

Luotettavuuden arvioiminen arkielämässä on hankalaa, sillä luotettavuus on myös hyvin pitkälti subjektiivinen kokemus. Arkielämän luottamusta on esimerkiksi se, että annamme lapsemme hoitoon meille entuudestaan tuntemattomille ihmisille tai se, että teemme kauppaa sosiaalisen median kirpputoreilla. Toinen pitää luotettavana ystävänsä linkkaamaan satunnaista nettiartikkelia, toinen taasen luottaa vain ylimmän tahon tuottamaan kiistattomaan tutkimustietoon. Tästäkin huolimatta luotettavuutta voidaan mitata erilaisilla mittareilla. Luotettavuuden arviointi tarkoittaakin sitä, että käsillä olevan tiedon totuudenmukaisuutta ja perusteltavuutta arvioidaan.

Mitä luotettavuus merkitsee Tilaajavastuulle?

Luotettavuus on ollut alusta saakka kaiken toimintamme ytimessä. Liiketoiminnassamme luotettavuus tiivistyy palveluihimme, jotka rakentavat luottamuksen kautta uskoa talouden yhteisiin pelisääntöihin. Yrityksenä meidän on oltava luotettava, mikäli aiomme olla vakavasti otettava harmaan talouden torjuja ja yhteisen luottamuksen välittäjä.

Palvelumme antavat asiakkaillemme mahdollisuuden omasta luotettavuudestaan viestimiseen ja sen hyödyntämiseen yrityksensä markkinoinnissa. Toisaalta asiakkaamme voivat edistää omaa liiketoimintaansa, kun heidän asiakkaansa voivat arvioida heidän luotettavuuttaan meidän kauttamme. Tämä kehä lisää vastuutamme luotettavana toimijana, olemmehan jollekin se luottamuksen vastapari – taho, joka osaltaan takaa jonkun toisen luotettavuuden. Toiminnassamme ehdottomasti tärkeintä on siis luotettavuus, jota haluamme olla jatkuvasti rakentamassa.

Millan kirjoitus jatkaa postaussarjaa, jossa kerromme yrityskulttuuristamme ja matkastamme itseohjautuvana organisaationa. Voit tilata blogipostauksemme sähköpostiisi ja pysyt näin ajan tasalla matkamme kulusta.


Milla Pesonen

Milla Pesonen

Milla on valtiotieteiden maisteri ja media-alan ammattilainen, jonka taitavissa hyppysissä syntyy niin kirjoitettua kuin visuaalistakin viestintää. Milla liittyi Tilaajavastuun joukkoihin loppuvuodesta 2017.

Katso kaikki hänen kirjoituksensa